Уроку


Скачати 85.74 Kb.
Назва Уроку
Дата 03.11.2013
Розмір 85.74 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Біологія > Урок
Пояснювальна записка

Вивчення хімії спрямоване на виконання таких найважливiших завдань як формування життєвої й соціальної компетентностей учня, його екологічної культури, навичок безпечного поводження з речовинами у побуті та на виробництві, розкриття ролі хімії в розвитку суспільного господарства та забезпеченні добробуту людини. Відомо, що пізнавальний інтерес до предмета визначається рядом чинників, найважливішими з яких є розуміння школярами практичного значення предметів і явищ, які вивчаються.

Як свідчать результати анкетування, учні вважають хімію мало пов’язаною з повсякденним життям людини, такою, що має найменше значення для суспільства в цілому та для кожної людини зокрема.

Тема уроку: Поняття про нітрати. Проблема вмісту нітратів і нітритів у харчових продуктах. Запобігання негативного впливу нітратів на організм людини.

Даний урок може бути запропонований учням 10 класу, які вивчають хімію на академічному рівні (універсальний профіль). Його мета - підвищення пізнавального інтересу до предмета; виявлення зв'язку навчального матеріалу з життєвою практикою учнів; використання експериментів з ужиткової хімії, практично зорієнтованих завдань. Переконати учнів в тому, що їх хімічні знання матимуть велике значення для збереження довкілля та здоров’я. Пропонований урок є уроком-дослідженням, основна частина - це формування нових знань і вмінь. Велика увага приділяється хімічному експерименту. Використовуються різноманітні форми роботи, спрямовані на розвиток в учнів умінь зіставляти, аналізувати, спостерігати, порівнювати, вибирати потрібну інформацію. Матеріал уроку відповідає програмі, сприяє реалізації поставлених цілей, пов'язаний з попереднім заняттям. Вибір форм, методів і прийомів навчання забезпечує особистісно орієнтовану спрямованість уроку. На даному уроці можна спробувати забезпечити умови для прояву і розвитку індивідуальності учнів, створюючи ситуації, що дозволяють проявляти власні здібності і можливості. На уроці простежується співпраця не тільки вчителя та учнів, а й співпраця учнів між собою (в тому числі - забезпечення взаємодопомоги у ході парної та групової роботи), оптимально використовуються фронтальні та індивідуальні форми організації навчальної діяльності.

Можна підсумувати, що реалізація компетентнісного підходу, який, порівняно з традиційним, більшою мірою пов'язує навчальний матеріал з життєвою практикою учнів, сприяє формуванню в них внутрішньої мотивації навчання, позитивного ставлення до предмета.

Розробка уроку «Поняття про нітрати. Проблема їх вмісту в продуктах харчування».


Тема: Поняття про нітрати. Проблема вмісту нітратів і нітритів у харчових продуктах. Запобігання негативного впливу нітратів на організм людини.
Мета: закріплення знань про солі, вивчення властивостей нітратів як електролітів і окисників, ознайомлення з проблемою нагромадження нітратів у рослинах та їхнім негативним впливом на організм людини, формування вміння застосовувати здобуті теоретичні знання для розв'язання практичних завдань; виховувати в учнів екологічну культуру, естетику проведення хімічного експерименту; розвивати в учнів культуру мовлення, вміння логічно мислити, робити узагальнення та висновки.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання і реактиви
: кристалічні натрій нітрат, калій нітрат, зразок чорного пороху, вуглинка, штативи з пробірками, вода, розчини сульфатної кислоти, купрум(II) нітрату, арґентум нітрату, натрій хлориду, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, барій нітрату, алюміній нітрату,амоній нітрату, мідна дротинка, тигельні щипці.
Епіграф: «Скажи мені що ти їси, і я скажу тобі чим ти хворієш».
Хід уроку:
І. Організаційна частина.
Учитель. Тема сьогоднішнього уроку: «Поняття про нітрати. Проблема вмісту нітратів та нітритів у продуктах харчування». Пропоную провести урок-дослідження. Уявіть, що наша школа - науково-дослідний інститут, кабінет хімії в ньому - хімічна лабораторія».
Нам потрібно дослідити склад, властивості, застосування нітратів та нітритів. Вивчити проблема їхнього вмісту в продуктах харчування.


II. Актуалізація опорних знань і вивчення нового матеріалу.
Фронтальна бесіда:
1) Які речовини називаються нітратами?
2) Які специфічні властивості характерні для них?
3) Як визначити: а) нітрат-іон
4) Які з нітратів називаються селітрами.
Учитель демонструє дослід 1.
Виявлення йона NO3- у нітратах.
У пробірку помістіть стільки нітрату Калію (Натрію, амонію), щоб тільки вкрити її дно. Додайте шматочок міді і долийте 4-5 крапель розчину сульфатної кислоти, пробірку щільно закрийте корком. І злегка струсоніть. Для кращого спостереження результату реакції помістіть за пробіркою екран. Які реакції відбуваються через деякий час? Запишіть їх рівняння.

Учитель. Для проведення досліджень наша лабораторія отримала речовини. Але на етикетках вказано лише назви речовин. Ваше завдання - скласти за назвами формули і записати їх на етикетках, як це вимагається згідно з правилами.
Калій нітрат, магній нітрит, хром (III) нітрат, ферум (IIІ) нітрит, натрій нітрат, кальцій нітрат, калій нітрит, амоній нітрат.
Учитель. Дослідіть розчинність нітратів у воді (дослід 2). Опишіть їхні фізичні властивості.
1) Ba(NO3)2
2) KNO3
3) A1(NO3)3
4) NH4NO3
Запитання:
1) Які тривіальні назви солей нітратної кислоти?
2) Що означає латинська назва хімічного елемента Nitrogenium?
3) Чи зустрічаються нітрати у природі?
Дослід 3. Проведіть реакції, що підтверджують властивості нітратів як електролітів, між розчинами.
AgNO3+HCl→...
Cu(NO3)+NaOH→...
AgNO3+NaCl→...
Обговоріть результати дослідів. Напишіть повні й скорочені йонні рівняння реакцій.
Учитель. Для проведення досліджень нам потрібно зробити певні розрахунки.
Завдання 1. Розклали калій нітрат масою 20,2 г. У кисні, що виділився, спалили фосфор і отримали фосфор (V) оксид масою 4,97 г. Яка масова частка виходу продукту реакції?
Завдання 2. Написати рівняння розкладання нітратів, (проаналізувавши попередньо підручника схему).
Скласти електронний баланс, вказати окисник і відновник.
I варіант a) NaNO3 → …
б)AgNO3→...
II варіант a) KNO3 →...
б)Mg(NO3)2 →...
Дослід 4. (демонстрація). Пробірку на 1/5 її об'єму заповнюють натрій нітратом і вертикально закріплюють у штативі. Сіль розплавляють. Тигельними щипцями беруть вуглинку, розжарюють її у полум'ї і кладуть у пробірку. При цьому спостерігається спалах.
1) Де можна використати здатність нітратів підтримувати горіння?
2) Як можна використати реакції розкладання нітратів, реакції горіння? Відповіді учнів.
1. У IX ст. китайці винайшли чорний порох. Чорний порох - це суміш калій нітрату, сірки і вугілля у молярному відношення 2:1:3. Сумарне рівняння горіння чорного пороху:
2 KNO3+3C+S=N2+3CO2+K2S
Уміли виготовляти селітру і козаки, з якої робили досконалий порох. Під час Визвольної війни 1648-1654 pp. на Запорізькій Січі діяв пороховий завод. Центром солеваріння був Миргород, а варниці селітри установили у багатьох місцевостях України. Серед козаків, унесених до Реєстру Війська Запорозького, згадуються «селітерники», «могильники» і «курганники», що вказує на місця видобутку ґрунту з перегною органічних речовин, з якого виварювали селітру. Артилерія Б.Хмельницького щороку потребувала близько 100 т. пороху, а все військо для гармат і ручної зброї - майже тисячі тонн.
2. AgNO3 - ляпіс - добре зарекомендував себе в медицині. У вигляді олівця або водного розчину його використовують для припікання бородавок. Існують бактерицидні папірці, просочені нітратом AgNO3, їх змочують водою і накладають на невеликі порізи, рани, опіки.

3. Нітрати лужних металів, крім того, використовують як компоненти ракетного палива та піротехнічних сумішей, для виробництва вибухових речовин, скла, ліків і для обробки та консервування харчових продуктів.
Учитель зосереджує увагу на проблеми вмісту нітратів у продуктах харчування.
Повідомлення про причини перевищення норми вмісту нітратів у продуктах.
Серед причин розрізняють:
- порушення технології застосування мінеральних добрив, безконтрольне внесення їх у ґрунт великими дозами;
- характер ґрунту, природні умови, густота посівів;
- мала сонячна радіація, надлишок вологи;
- вміст нітратів збільшується в червні-липні перед збором урожаю, особливо під час останнього підживлення добривами;
- незрілі овочі, а також овочі раннього дозрівання можуть містити більше нітратів, ніж дозрілі нормальної зрілості.
Є рослини, які за своєю природою самі накопичують нітрати (до 450-2280 мг/кг);
- зелені культури (кріп, зелена цибуля, петрушка, салат, шпинат);
- буряк;
- капуста, морква.

Нітрати розділяються в різних овочах нерівномірно, концентруючись у певних зонах. Наприклад, капуста накопичує нітрати в качані, верхніх листках, огірки - в шкірці, кабачки, буряк, морква - в нижній частині плоду, картопля - в середині. Тому ми радимо видаляти нітратні «зони». Фактори, що зменшують вміст нітратів:
1. Вітаміни А, Е, С виявляють захисну дію у разі тривалого впливу нітратів.
2. Ефективно знижує концентрацію сік редьки японської.
3. Використання овочів у складі багатокомпонентних страв (салати).
4. Відварювання: у відвар переходить до 85% нітратів, особливо якщо овочі попередньо були порізані.
5. Попереднє очищення, ретельне миття овочів зменшує вміст нітратів на 10%.
6. Кріп, зелену цибулю ставлять у букети на пряме сонячне проміння, хоча це значно погіршує їх смак.
7. Консервування, квашення, соління, маринування.
8. Зберігатися повинні відбірні - непошкоджені і чисті овочі, бо на пошкоджених ділянках до небажаних результатів призводить поверхнева мікрофлора.
9. Овочеві соки чи пюре готувати безпосередньо перед вживанням.

10. Зберігання на холоді сповільнює процес, але не зупиняє його.
11. Знімати верхнє листя капусти, обрізувати кінчики моркви, буряка.
12. Буряк, кабачки, капусти перед приготуванням необхідно нарізати дрібними кубиками, 2-3 рази залити теплою водою, витримуючи по 5-10 хв.
13. Овочі краще підживлювати органічними добривами.
Допустимий вміст нітратів, (в мг/кг по нітрат - іону):
- цибуля перо - 400
- капуста білокачанна - 300
- морква - 300
- огірки - 150
- буряки - 140
- картопля - 80
- помідори — 60
- цибуля ріпак — 60
- кавун — 45
- диня — 45
Як відомо, натрій нітрат застосовують для виготовлення ковбас, шинки, деякого сиру і риби. Він надає рожевого кольору м'ясним виробам, поліпшує смак сирів.
Натрій нітрат відновлюється мікроорганізмами до натрій нітриту і запобігає псуванню м'яса. Ця сіль знищує бактерії, які викликають страшне захворювання - ботулізм. Одного грама токсину ботулізму досить для того, щоб знищити все населення Землі. Але зловживати використанням натрій нітратом у жодному разі не можна! Застосовувати його слід у чітко визначеній нормі.


Учитель. Самі нітрати не відрізняються високою токсичністю. Але під дією мікрофлори шлунка відбувається процес відновлення їх у нітрити - солі нітритної кислоти. А нітрити у кілька разів токсичніші - особливо для дітей та людей старшого віку. Потрапляючи у кров, нітрити переводять двовалентний йон Феруму гемоглобіну на тривалентний. При цьому утворюється метгемоглобін нездатний переносити кисень із легень до тканин, тобто порушується кисневе живлення організму.
Ознаки отруєння нітратами - слабкість, задишка, головний біль, прискорена робота серця, посилене виділення слини, нудота, біль у шлунку, синюшний колір шкіри, губ, слизової оболонки.
Нині в Україні та й у всьому світі в цілому спостерігається зростання серцево-судинних та онкологічних захворювань. Однією з причин цього є підвищення вмісту нітратів та отрутохімікатів в овочах та фруктах. Нітросполуки, що утворюються з нітратів, канцерогенні й сприяють виникненню злоякісних новоутворень.

На жаль, багато хто вже перебуває під впливом цих високотоксичних сполук. Вони хоч і у невеликих кількостях, але є в забрудненому повітрі та сигаретному димі. Не завадить згадати про нітрити та інші токсичні речовини, перш ніж закурити чергову сигарету.

III. Підбиття підсумків уроку.
1. Мінеральні добрива необхідно вносити в розумних дозах, щоб не зашкодити організму людини.

2. У домашніх умовах використання нітратів і нітритів неприпустиме, бо вживання навіть дещо перевищеної норми цих солей може призвести до порушення функції крові як переносника кисню й створити загрозу для життя. Адже нітрати спричинюють набряк легенів, кашель, блювоту і серцеву недостатність.
3. Отже, в сільському господарстві, у харчовій промисловості з нітратами треба поводитися грамотно: неухильно додержувати норм внесення їх у ґрунт, запобігати надлишку нітратів, тоді їх вміст у фруктах, овочах та інших продуктах не перевищуватиме гранично допустимої концентрації (5 мг/кг на добу).

ІV. Домашнє завдання:

Опрацювати матеріал параграфа, відповісти на запитання, виконати вправи.


Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка