Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна


НазваУроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна
Дата17.12.2013
Розмір0.54 Mb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Астрономія > Урок

Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: - Продовжити формування системи знань про гідросферу землі;

  • продемонструвати тісний зв'язок географічних знань з практичною діяльністю людини;

  • вдосконалювати навички роботи учнів з пізнавальною літературою.

Розвиваюча - Розвивати уміння практичного застосування отриманих знань;

розвивати вміння учнів аргументувати свою відповідь.

Виховна - Виховувати в учнів спостережливість, мислення, пам'ять;

сприяти становленню та розвитку особливості учня .

Обладнання : глобус, план-схема «Гідросфера», роздатковий матеріал, висловлювання відомих людей, відеофільм.

I. Організаційний момент
привітання учнів і гостей;
ознайомлення з темою і метою уроку;
мотивація навчальної діяльності.

II. Актуалізація опорних знань і умінь
учнів.

Учитель.

Людина здавна мріяла про безсмертя. Мандрівники в заморських країнах, алхіміки в лабораторіях настирливо, шукали еліксир життя та джерело вічної молодості. Та вони й не здогадувалися, що таємничий еліксир - це звичайна вода. Та сама вода, що заповнює моря, озера, річки, випадає на землю дощами, вкриває її сніговим покривалом. Вода без якої неможливе існування всього живого. Тисячі років може лежати в сухій землі зерно, та доторкнеться до нього життєтворча крапля води - воно оживає. В усі часи вода перетворювала засушливі степи на плодотворні поля, а спекотні піски - в квітучі оазиси.

Світ походить від води - говорив Фалес Мілетський, один зі стародавніх мудреців. А й справді, історія Землі - це перше за все історія води. У воді виникло життя. Різноманітна і щедра, беззахисна і сильна, вода безперервно змінювала і змінює обличчя нашої планети. То тече в річках і океанах, то парою піднімається в хмари, то покриває водойми льодом.

Тож сьогоднішній урок ми присвячуємо вивченню водної оболонки Землі і називається наш урок «Вода знайома і загадкова»



1

2


Сьогодні на уроці ми дізнаємось, що таке вода, звідки вона з'явилася.

Нагадаємо складові частини гідросфери. Пройдемо лабіринтами «Посейдона», дізнаємось про властивості води.

1). Як ви гадаєте, що ж таке вода?(...) Здається, простішого запитання неможливо придумати, бо вода - це звичайна рідина, яка давно всім відома, а навколо стільки води, що про які дива можна говорити.

Постривайте, не поспішайте робити висновки, оскільки звичайна вода є надзвичайно цікавою, невідомою речовиною. Вона заслуговує бути названою 8-м чудом світу. І сьогодні ми переконаємося в цьому. Незримо на нашому уроці буде присутній сам володар морів та водної стихії, давньогрецький бог Посейдон.

Учитель.

2). Які асоціації виникають при слові вода? Зробимо асоціативний ланцюжок.

Учитель.

3). Ми побачимо, як багато асоціацій викликає вода, а звідки ж з'явилась вода? Як виникла вода з точки зору геологів?

Геолог.

Після того як основа планети затвердилася остаточно, первісна хаотична суміш протягом кількох мільйонів років випадала в осад.

Поступово геологічні процеси приводили до того, що ще більш легкі молекули відривалися від основи, що тверднула. Відбувалася конденсація води; менш щільна вона піднімалася на гору, заповнюючи низини й западини і врешті-решт над твердінню і водами забулькотіли легкі молекули - народжувалась атмосфера планети. У цілому наукова картина утворення води стверджує: «Суходіл народив океан».

Учитель.

З точки зору геохіміків.

Геохіміки переконані, що вода має цілком земне походження.

Породи, що складають земну мантію під впливом тепла розплавлялися.

З них виділялися азот, хлор, сірка, а найбільш водяна пара.

Учитель.

А ось ще одна гіпотеза виникнення води вулканічного походження.

Гіпотеза про вулканічне походження океанів може здатися неправдоподібною. Але, як відомо, над усіма діючими вулканами - а їх більше 600 -



з

4


клубочаться хмари пари. Вивержена магма насичена водяною парою і газами. На Алясці є «Долина десяти тисяч димарів», що утворилася після виверження вулкана Катмая. Вулкан давно мовчить, а долина кожної секунди викидає в атмосферу 20 тис тон пари.

Учитель.

Серед вчених є думка і про космічне походження води.

Учень. Учені тривалий час сперечалися, звідки на планеті виникла вода. Єдиної думки не дійшли й досі.

Космічне походження води першим довів італійський хімік Пізані. Досліджуючи метеорит, він виявив, що в ньому міститься 14% води.

Потім довели, що всі метеорити містять воду, вона є і в між зоряному просторі.

Учитель.

Та чи дійсно вода так важлива для життя всієї планети та людини на цій планеті?

Учитель.

Послухаємо розмову медика та географа.

Медик.

У тілі людини є мільйони кровоносних судин. Для чого потрібна кров організму людини? Кров постачає кисень та поживні речовини до

кожного органу, до кожної клітини організму. Вона з'єднує мозок і серце, шлунок і нирки, утворюючи єдину працездатну систему.

В організмі дорослої людини 68 - 70% води, в тому числі: у крові - 90%,

в м'язах - 75%, кістках - 28%. Втрата людським організмом води дуже небезпечна.

Географ.

Кровоносна система є й у нашої планети. «Кров Землі» - це води, а кровоносні судини - це річки, струмки, озера. Вода на землі відіграє велику роль в житті людини. Саме вода, переходячи з ґрунту до рослин, з рослин до атмосфери, стікаючи річками до океану і повертаючись на суходіл у вигляді опадів, об'єднує різні компоненти природи у єдину систему. «Візник природи» - так називав воду Леонардо да Вінчі.

Учитель.

4). А ми всю водну оболонку Землі називаємо гідросферою. Розглянемо схему «Частини гідросфери». Сьогодні моїми помічниками будуть гідрологи:

Гідролог 1. До складу гідросфери входять води Світового океану, вода в атмосфері, води суходолу. На води Світового океану припадає 96.5% усієї води планети, на води суходолу 3.5%, а в атмосфері



5

б


води менше 1%. Меншою частиною Світового океану є моря. Ще більш дрібними частинами Світового океану є затоки і протоки.

Гідролог2: Крім Світового океану невелика частина води є й в атмосфері у формі водяної пари. Водяна пара охолоджується, утворюючи хмари, а з хмар випадають опади.

Води суходолу становлять 3.5% усієї води планети. Діляться на 2 групи. Поверхневі води представлені річками, озерами, болотами, льодовиками, штучними водоймами та каналами. До підземних вод належать води, які залягають на великій глибині в породах і тріщинах земної кори, а також багаторічна мерзлота. Учитель.

5). А ви незабули, що за всіма нашими діями спостерігає бог води Посейдон? Посейдон своїми магічним тризубом за невдячну поведінку людей може викликати ураган, цунамі, паводки, повені та інші стихійні лиха на воді. Щоб з нами не трапилось якихось неприємностей, ми маємо продемонструвати Посейдону свої знання за темою «Гідросфера». Ми повинні пройти «Лабіринти Посейдона», треба знайти правильну відповідь на твердження. Всі приготувалися, починаємо виконувати.

Вибери правильну відповідь і запиши словом.


  1. Водна оболонка землі -...

  2. Океан - атмосфера - суходіл - океан -....

  3. Одиниця вимірювання солоності води -...

  4. Природний водний потік, що тече у виробленій ним заглиблені -..

  5. Виходи у річці міцних гірських порід -...

  6. Місце, де річка бере свій початок -....

  7. Межа, що відокремлює сусідні річкові басейні -...

  8. Заповнені водою западини суходолу безпосередньо не пов'язані з морем -...

  9. Надмірно зволожена ділянка суходолу із шаром торфу завтовшки

ЗО см -...

  1. Падіння води з уступу - ...

  2. Хвилі, зумовлені землетрусами і виверження вулканів - ...

  3. Багаторічні природні рухомі сполучення льоду -...

Учитель.

Знайти відповідь серед поданих слів.
1.річка 2. пороги

3.болото 4. великий кругообіг

води

5. витік б. вододіл

7. проміле 8. гідросфера

9. озеро 10. водоспад



7

8


11. цунамі 12. льодовики

Учитель. Зараз дізнаємось, хто пройшов, а хто ні «Лабіринти Посейдона». Наступний етап нашої роботи - це самоперевірка. На дошці ви бачите правильні відповіді.

- Перевірте та виправте свої роботи, оцініть їх.
Учитель.

  • У нас є учні, які отримали нижче чотирьох балів? Треба підучити.

  • А хто отримав п'ять балів. Підніміть ручки.

  • б балів. Немає як гарно ви попрацювали.

  • 76.

  • 86.

  • 96.

  • 106.

  • 116.

  • 126. Учитель.

Будемо сподіватися, що наші результати

задовольнять Посейдона і він буде схильним до

нас.

Учитель.

6). Сьогодні засоби масової інформації рясніють

тривожними статистичними даними про «водне»

нещастя, що насувається. Статистика до цього

питання невтішна. П'ята частина населення

планети позбавлена чистої питної води. Щодня

6 тис. осіб, переважно діти, в країнах, що розвиваються, помирають унаслідок уживання води, що не відповідає санітарним нормам.

Сьогодні вже майже ніхто не сумнівається, що XXI сторіччя стане сторіччям «Водних воєн», тому, що людство, страждаючи від спраги, все гостріше відчуває потребу в найдорожчому і найнеобхіднішому для життя природному ресурсі - воді.

Вчені підрахували, що кожного року у водойми світу потрапляє стільки шкідливих речовин, що ними можна було б заповнити 10000 товарних потягів. Забрудженою водою не можна користуватися. У такій воді гинуть рослини і тварини. На кожному материку гинуть річки, озера, а на нашому пересихає Аральське море. Людина ще не зрозуміла багато з того, що діється навколо неї. Учитель.

- А що відбувається на березі Каховського

водосховища? Баба Яга(Б.Я.) - Ой, водиця лікувальна, добре від радикуліту допомагає. Як натреш хворі місця, пеком пече! Оленко, а що це ти зажурилася?



9

10


Оленка(О.) - Що ж це з нашим Каховським водосховищем робиться? Вода каламутною стала, влітку квітне і тванню пахне. Говорила я братику Іванкові: не пий водиці з Каховського водосховища козенятком станеш, не послухав мене братик, напився тієї водиці. Що ж мені тепер робити?

Б.Я. - Ой ці люди безмозкі придумали її пити. А зараз же в неї попадають стічні води НЗФ та ПТЗ, побутові води міста, води пруда -охолоджувача атомної електростанції міста Енергодар та відпрацьовані води теплоелектростанції м. Каховки.

О. - Старожили розповідають, що раніше наші предки брали воду з Дніпра, пили Дніпровську воду і заліковували нею рани, а зараз тільки жаби в ній водяться.

Раніше водосховище дарувало радощі відпочинку та чисте повітря. А зараз результати невтішні - перевищена доза допустимих бактерій кишкової печінки. -

Чахлик Невмирущій. Навіть я, Чахлик Невмирущій, не ризикнув би

скуштувати водиці з Каховського

водосховища. Я, краще, мінеральну водичку

питиму.

Там на Каховському роздоллі

Нечистоти опинилися на волі:

Там й очистка не в ладу

Я й у море не піду.

Там купатись не доречно

Для здоров'я небезпечно!

Б.Я. - А щоб Іванка врятувати шукай Оленко,

джерельце з живою водою.

О. - Куди ж мені піти? Де джерельце з

живою водою знайти? Як моєму братику

Іванкові допомогти?

Б.Я. - Ой, подивіться, що я знайшла. Це нам

хвилі Каховського водосховища щось

принесли. Стривайте, та це ж послання, до

Нікопольців від самого Посейдона. Читаю:

Щоб оздоровити воду Каховського

водосховища наказую:

  1. Закупити машини - нафтозбирачі. Нехай пливуть вони Каховським водосховищем та збирають нафтові, мазутові та керосинові плями, все до останньої крапельки.

  2. Нехай збудують нові сучасні очисні споруди. Щоб ні ядохімікати, ні солі, ні важкі метали та інший бруд у воду не потрапляли.

  3. Всім жителям Нікополя та гостям старанно берегти воду. І тоді чистим стане море, засяє море світлим нарядом і віддячить людям морським багатством.








11

12


О. - У людства не залишилось вибору і якщо ми будемо зволікати перетворимось на звірів. Люди! Рятуйте воду.

Учитель.

7). Слово медику.

Медик. - Здавна у багатьох народів світу існували перекази про цілющу воду. Вона згадується у казках, легендах як «Жива вода». Срібло робить воду бактерицидною, тобто знезаражує воду, тому нею лікують стафілококові захворювання, запалення. Срібну воду п'ють моряки і космонавти.

Лікувальний ефект має і кремнієва вода. Вона
швидко зупиняє кровотечі, вгамовує зубний біль,
полегшує перебіг ангіни. Під час простудних
захворювань медики рекомендують вживати
більше рідини, тому що вона виводить з організму
токсини.

Учитель: А зараз географічна лабораторія «Проба води». Ви принесли до школи проби води:

Колодязної, річкової та ставкової води. Як ви гадаєте, яка вода чистіша? Чому? (Відповідь: Чистіша колодязна, тому що вона пройшла крізь шар ґрунту, потім річкова, тому що вона промивна, а потім уже ставкова, тому що вона стояча.)

Учитель. Дякуємо за чудові доповіді, з яких можна зробити єдиний висновок. Вода-унікальна речовина, без неї неможливе життя на планеті. Тому всі природні науки вивчають воду.

Учитель.

8). Ви вже знаєте про те, що вода - мандрівниця... Учень.

Ви вже знаєте про те, що вода - мандрівниця. Здійснюючи свій великий кругообіг, вона весь час змінюється, перетворюючись то на прозору легку пару, то на крихітні крапельки води, то на льодовики. З нею трапляється багато різноманітних пригод, і вона навдивовижу старанна - завжди трудиться. Вода знайшла собі роботу й під землею. Невпинною працею маленьких крапельок створено цілий світ печер, підземних ходів і пустот. Завдяки своїй унікальній здатності просочуватися між частинками гірських порід, вона утворює підземні струмки, річки, величезні сховища найчистішої прісної та частково мінералізованої лікувальними солями води. У воді під землею є «помічники» гірські породи, одні з яких пропускають воду, другі затримують, а треті можуть розчинятися в ній.

Учитель. - Навчальний кінозал - відео про корали. Учитель.



13

14


9). В природі є чимало рекордсменів. Є вони і серед представників гідросфери. Давайте познайомимось з цими рекордсменами. Учень. Знавець рекордів.

1. Найбільший за площею Тихий океан.
Площа Тихого океану більша за площу всієї сущі і
становить 179 млн. км2

  1. Найдовша річка світу Ніл. її довжина становить 6671 км.

  2. Найвищий водоспад у світі Анхель. Він розташован на річці Чурун у Південній Америці. Його висота 1054 м.

  3. Найповноводніша річка світу Амазонка. Вона виносить в Атлантичний океан близько 220000 м3 води кожної секунди, тобто в 130 разів більше, ніж Дніпро за той час.

  4. Найбільше озеро світу за площею Каспійське озеро. Його площа становить 371000 км2, з-за великої площі й називають морем.

  5. Найбільше озеро світу Байкал. Улоговина цього озера тектонічного походження, його максимальна глибина 1620м.

  6. Найглибше місце в Світовому океані Маріанський жолоб. Його глибина становить 11022 м.

  7. Найдовший гірський льодовик Беринга на Алясці. Його довжина

220 км. Учень.

- Та не думайте, друзі, що всі таємниці води
розгадані. І на вас вистачить. Головне:
старанно навчайтесь! Ось деякі з них.

На дні Адріатичного моря є вирва, в яку кожного дня збігає 30 тис тонн солоної води. Куди зникає ця вода? Учені підфарбували воду біля вирви, а потім шукали місце її в морі й на суші, але так і не знайшли. Тоді у вирву вкинули понад 100кг круглих конфетті зі спеціальної пластмаси. Через газети вчені звернулися з проханням шукати ці кольорові кружечки. Але до цього часу їх не вдалося виявити. Куди ж витікає вода?

  • Не зрозумілою залишається й інша обставина: чому підчас випаровування води в атмосферу повертаються не всі розчинені нею гази, а тільки азот і кисень. Яким чином вдається воді втримати такий активний елемент, як кисень, від реакцій з іншими розчиненими в ній речовинами? Знову загадка води!

  • Відео про воду... Учитель.

11). Звернемося до слів Ігнатія Петрякова -Соколова.



15

16


«Хіба вода - це тільки та безбарвна рідина, яку налито в склянку? Океан, що покриває майже всю нашу планету. Хмари й тумани, що несуть вологу всьому живому на земній поверхні, - це також вода.

Безмежні крижані пустелі полярних областей, снігові покрови, що застеляють майже половину планети, - це також вода. Гірські ланцюги, складені гігантськими товщами сотень різних гірських порід, і геологи знають, що більшість з них створена найактивнішим будівельником природи - водою.

На місці, де підносились найвищі гори, розстеляються безмежні рівнини, їх створює великий перетворювач вода.

Безмежне розмаїття життя. Вона всюди на нашій планеті. Але життя є тільки там, де є вода.»

Ще раз наголошуємо, чому для нас важливо вивчити все про воду, тому що життя є тільки там, де є вода.

Домашнє завдання. Твір - мініатюра. «Що я цікавого дізнався про воду на уроці?»

Оцінки за урок...

17

Схожі:

Тема уроку: Застосування похідної до розв’язування прикладних задач Навчальна мета уроку
Навчальна мета уроку: Формувати в учнів вміння знаходити найбільше і найменше значення функції при розв’язуванні різних типів прикладних...
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку з теми «Взаємодія тіл» 8 клас Тема уроку
Обладнання: дві скляні трубки,сполучені гумовою трубкою з затиском; сполучені посудини різної форми; вода; гас
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку
Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма
Тема уроку. Об'єм циліндра. Мета уроку
Мета уроку: формування знань учнів про об'єм циліндра, а також умінь знаходити об'єми циліндрів
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку
Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач
Уроку: вивчення нового матеріалу. Мета уроку
Мета уроку: спрямувати учнів на вивчення творів позашкільної програми, націлити на роботу з підручником, прищеплювати дітям любов...
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку спецтехнології на тему: «Режими газового зварювання»
Мета уроку: навчальна – навчити учнів самостійно працювати над новим матеріалом,вміти виділяти головне,ознайомити учнів з режимом...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка